arrow_drop_up arrow_drop_down
Motiverende gespreksvoering gebruiken in coaching
28 december 2020 

Motiverende gespreksvoering gebruiken in coaching

Een veelgebruikte coachingstechniek is motiverende gespreksvoering, ook wel motivational interviewing genoemd. Het is een manier om de intrinsieke motivatie bij mensen te versterken. De wens om te veranderen moet uit de persoon zelf komen.

Deze methode is ontwikkeld door psycholoog William Miller. Hij merkte op dat mensen vaak ambivalente gevoelens hebben bij het veranderen. Ze zien wel de noodzaak om te veranderen, maar het oude gedrag levert ze ook allerlei voordelen op. Er is sprake van concurrerende waarden: iemand wil bijvoorbeeld afvallen, maar ook alles kunnen eten.

Sommige dingen die je coachee zegt, vallen onder veranderaal. Andere dingen onder behoudtaal.

Maar hoe verleidelijk het ook is om te gaan adviseren: iemand moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor zijn verandering. Je probeert de ander dus niet te overtuigen, sturen of beïnvloeden, maar stelt vooral vragen om de ander aan het denken te zetten.

Dat betekent niet dat je alleen maar volgend of begrijpend bent. Je kunt inspireren, steunen en assisteren. Je werkt op een gelijkwaardige manier samen, waarbij de autonomie van de coachee centraal staat.

Boekentip: Motiverende gespreksvoering

Tips voor motiverende gespreksvoering

Probeer verandertaal te herkennen bij je coachee. Wanneer je die taal hoort ben je op de goede weg. Wanneer je jezelf vooral hoort beargumenteren waarom iemand zou moeten veranderen, weet je dat de motivatie niet intrinsiek is. Dan ben je aan het overtuigen. Het resultaat: jij krijgt een energielek en de coachee schiet eerder in de verdediging. Het wordt duwen en trekken.

Door vragen te stellen in plaats van te willen overtuigen, help je iemand veranderen.  Vragen die de wens om te veranderen in je coachee naar boven halen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is de belangrijkste reden waarom je wilt veranderen?
  • Hou zou je dat kunnen aanpakken?
  • Hoe belangrijk is deze verandering voor jou en waarom?

Valkuilen bij motiverende gespreksvoering

Probeer de volgende valkuilen te vermijden:

  • Je geeft veel adviezen en probeert de coachee te overtuigen. Hoe meer je iemand probeert te overtuigen, des te meer die zijn hakken in het zand zal zetten.
  • Je bent de coachee aan het redden en schiet zo te veel in de mama-rol: je neemt de verantwoordelijkheid over. Je coachee komt hiermee te veel in de slachtofferrol en dat weerhoudt om zelf actie te ondernemen.
  • Je overlaadt je coachee met informatie. Dit maakt hem passief.
  • Je focust te veel op de verbeterpunten van je coachee. Het is cruciaal om ook aandacht te hebben voor successen en kwaliteiten. Die helpen om zijn doelen te bereiken. Daarmee stimuleer je de motivatie en gevoelens van optimisme.
Over de schrijver
Reactie plaatsen